TIerra de Campos en Astorga met afdaling - Reisverslag uit Bembibre, Spanje van MichielJan Santiago - WaarBenJij.nu TIerra de Campos en Astorga met afdaling - Reisverslag uit Bembibre, Spanje van MichielJan Santiago - WaarBenJij.nu

TIerra de Campos en Astorga met afdaling

Door: MichielJan

Blijf op de hoogte en volg MichielJan

28 Mei 2017 | Spanje, Bembibre

Vanuit Burgos langs de rivier op zoek naar de camping waar Truus en Jan enkele jaren geleden stonden. Bij nader inzien waren we die bij de aankomst in Burgos al gepasseerd.
Vanaf Burgos gaan de lopende pelgrims bijna in file over de camino. Gelukkig was het die dag wat koeler en de weg prachtig. We rijden een kleine alternatieve route en missen zo onze geplande lunchplek. Dan maar even doorbijten en dat wordt beloond met een mooie marktplaats in Melgar.In het stadhuis haalden we een stempel want de kerk was een cultureel centrum geworden.
Na de lunch gingen we nog 38 km naar Carrion de los Condos voor de overnachting. Daar was de herberg vol en toen waren wij dus genoodzaakt te gaan vertoeven in een oud Jezuitensemenarie wat omgebouwd was tot een zeer luxe hotel. Er was nog maar 1 kamer : de suite.

Na de luxe overnachting zetten wij onze weg voort via Villatilla. Op de kerk van dat dorp zaten meer ooievaars dan beneden in de kerk.
Voor de lunch kwamen we op tijd langs Gordaliza del Pino waar een klein winkeltje open was. Zoals gebruikelijk aten we op een bankje onze lunch en kwam een dorpsvrouwtje ons 2 zelf gemaakte plaatselijke koeken brengen. Bij het weggaan vroeg ze wel een kaarsje in Santiago op te steken en dat doen we natuurlijk.
De laatste 38 km door akkers en velden waren zwaar door de hoogteverschillen. Eenmaal aangekomen in Valencia de Don Juan werd ons de weg naar het hotel gewezen door een aardige man die met de auto voor ons uit reed. Ons diner gebruikten wij buiten tegenover het plaatselijke kasteel. Helaas was tegenover het hotel een kroeg die tot 03.30 uur in de acht open bleef. Door onze vermoeidheid hebben we er maar beperkt last van gehad.

Vandaag gingen we door het vlakke land naar Astorga, een prachtige stad met een mooie kathedraal en een museum gebouwd door Gaudi. We genoten daar van een kop koffie. Daarna ging onze tocht door de bergen. We klommen naar 1225 meter hoogte en hadden daarna een prachtige afdaling van19 kilometer. Zo kwamen we rond 16.00 uur aan in Bembribe.

We hebben de afgelopen dagen ongeveer 100 km per dag gereden. Volgens Google is het nog 236 km naar Santiago. We denken daten de komende 3 dagen te doen en zo woensdag 31 mei aan te komen maar natuurlijk melden wij dat nog.

Groeten van Michiel en Jan.

• 28 Mei 2017 - 20:31

Theo Reyman:

De laatste loodjes wegen NIET het zwaarst... Theo R. te S.

• 28 Mei 2017 - 21:14

Margot:

Diehards zijn jullie!! Succes met de "laatste" kilometers!